Trajanje sesije

Edukativni ciljevi

  • identifikacija društvenih mreža koje mogu da pomognu učesnicima u ostvarivanju kontakata i potrazi za poslom;
  • motivisanje učesnika da se registruju na sajtovima za traženje posla i da u te svrhe koriste društvene mreže.

Potrebni materijali

Input facilitatora

trajanje aktivnosti

Šta su društveni mediji?

Tradicionalni mediji – knjige, časopisi i novine – funkcionišu jednosmerno. Oni šalju informaciju nama ali nam ne omogućavaju da odgovorimo. Društveni mediji, međutim, dozvoljavaju dvosmernu komunikaciju preko velikog broja web sajtova. Danas se do mnogih poslova dolazi preko poznanstava sklopljenih na društvenim mrežama. Neki od najpopularnijih društvenih medija su LinkedIn, Twitter, Facebook i YouTube.

 

LinkedIn i potraga za poslom

Iako vam mnoge društvene mreže mogu pomoći u traženju posla, LinkedIn.com je nastao upravo kao profesionalni alat za razmenu informacija, ideja i prilika. LinkedIn ima hiljade čalnova iz 130 različitih privrednih grana kao i 130,000 poslodavaca.

Potraga za poslom preko Facebook-a i Twitter-a

Facebook je nastao kao univerzitetska mreža, ali sada obuhvata više od pola milijarde ljudi svih uzrasta iz celog sveta. Facebook se može koristiti za održavanje veze sa porodicom i prijateljima, ali i za traženje posla kroz uspostavljanje kontakta sa kolegama, prijateljima i ljudima sa kojima oni rade.

Vaš lični Facebook profil može takođe da služi i kao vaš professionalni profil na kome se vidi čime se bavite i ka čemu težite u karijeri. Kada kreirate svoj profil, odlučite šta želite da vaši potencijalni poslodaci ili poslovni kontakti znaju o vama i dodajte informacije koje su relevantne za vašu pretragu poslova i karijeru. Poslodavci takođe koriste Facebook za kontakt sa potencijalnim zaposlenima kroz Facebook grupe. Možete se uključiti u ove grupe kako biste stupili u kontakt sa kompanijama i saznali više o slobodnim radnim mestima koja one nude. Twitter je još jedna korisna društvena mreža koja vam omogućava da šaljete i pregledate novosti prijatelja i kolega koristeći instant poruke. Instant poruke podrazumevaju slanje poruka u realnom vremenu drugim Internet korisnicima. Pojedinci i kompanije koriste Twitter za različite potrebe uključujući i profesionalne. Kao i Facebook, možete koristiti Twitter za održavanje kontakta sa prijateljima i ostalim osobama relevantnim za vašu potragu za poslom. Takođe možete da pretražujete poslodavce u potrazi za nekom konkretnom kompanijom.

R

Pravilno ponašanje u društvenim medijima i u potrazi za poslom:

Predstavite se onlajn: Prikažite svoje veštine i iskustvo i razvijte mrežu onlajn kontakata koji će vam pomoći u potrazi za poslom.

Budite dosledni: Informacije u vašem rezimeu treba da se slažu sa onima koje ste ostavili na društvenim mrežama (Facebook i LinkedIn profili, web sjatovi, e-portfolio itd.) i treba da budu ažurne. Ako svi vaši podaci nisu konzistentni, poslodavac može da posumnja da neki od njih nisu tačni.

  • Pretražite Google: Proverite rezultate pretrage koje dobijete kada u pretraživač ukucate svoje ime jer to je ono što će učiniti poslodavac! Poslodavci formiraju utisak o vama na osnovu onoga što nađu onlajn, čak i ako biste vi želeli da to bude privatno.
  • Vodite računa šta govorite… ili kucate: Kada objavite nešto na Twitter-u, promenite status na Facebook-u, post na zidu, komentar na blogu, napravite video ili postavite infromacije na svoj web sajt, od tog trenutka su te informacije van vaše potpune kontrole. Mogu se naći Google pretragom, a vaš potencijalni poslodavac takođe može da koristi Twitter/Facebook/YouTube itd.
  • Zapamtite svoja podešavanja privatnosti: Možete da kontrolišete podešavanja privatnosti na svojim profilima do određene mere ali nemate mogućnost da svoje podatke „zaključate“ u potpunosti. Zato budite oprezni i ne delite baš sve slike na Internetu!

Ostanite profesionalni: Vaše ime na profilu, slike koje objavljujete (na svom ili zidu svojih prijatelja i kontakata), YouTube sadržaji i promene statusa treba da budu prikladni. Ovo se takođe odnosi na kontroverzne teme kao što su na primer religiozni i politički stavovi. Poslodavac na osnovu toga može da pomisli da ćete osuđivati druge. Prvi utisak se stvara samo jednom!

Korisni saveti

Iako ne možete da vratite vreme i izbrišete ono što ste već objavili onlajn, velika je verovatnoća da će poslodavaci formirati svoj prvi utisak na osnovu prvh nekoliko stavki koje do kojih se dolazi Google pretragom. Dakle ako ste prisutni onlajn na pozitivan način, vaše skorije aktivnosti će se izbiti na vrh Google pretrage i „problematične“ sadržaje ćete na taj način potisnuti. Ovo je jedini način da „očistite svoj trag u društvenim medijima“. Ako je moguće, pokušajte da izbegnete  sledeće vrste sadržaja:

– „neprikladne“ komentare ili fotografije,

– kritike na račun prethodnih poslodavaca, kolega ili klijenata,

– neprikladne komentare prijatelja ili rođaka ka kojima ste linkovani.

r

Diskusija

trajanje aktivnosti

Pitajte učesnike ko od njh ima nalog na Facebook-u i na LinkedIn-u. Pitajte ih da li su razmišljali na koji način mogu da upotrebe te naloge za traženje posla. Predstavite učesnicima relevantne web sajtove za traženje posla i profesionalno umrežavanje kao što su LinkedIn i drugi lokalni sajtovi. Pretražite zajedno opcije za registraciju na tim sajtovima. Diskutujte o tome kako mogu da iskoriste različite prilike onlajn, kako da registruju svoj CV, kako da promovišu sebe. Pitajte učesnike da i poznaju nekoga ko je dobio posao preko onlajn prijave.

Podelite sa njima neke pozitivne primere ljudi koji su dobili posao preko svojih Facebook kontakata ili tako što su bili regrutovani na LinkedIn-u.

Ask participants to create their online job-seeking profiles as a homework, or if you have enough time, let them do it during this session

i

Facilitator’s Note:

i

Napomena za facilitatora

Zamolite učesnike da za domaći zadatak naprave svoje profile za traženje posla ili, ako imate dovoljno vremena, uradite to u toku ove sesije.